Schrappingen in de dienstverlening hebben grote impact op reizigers.
Verschillende ritten tussen Sint-Truiden en de omliggende gemeenten zijn geschrapt. De Lijn meldde dit enkele dagen voor de maatregel in voege ging. Hierdoor geraken heel wat schoolgaande jongeren en werknemers moeilijk of helemaal niet meer op hun bestemming. Voor veel reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, is dit een zware tegenvaller.
De voorbije maanden werd het aantal ritten op heel wat lijnen al sterk verminderd, waardoor de vlotte verbinding met omliggende gemeenten zoals Herk-de-Stad, Nieuwerkerken en Tongeren in het gedrang kwam. Bijkomende werd er ingrijpend geschrapt in het aantal ochtendritten van Lijn 22, Lijn 50 en Lijn 92. Vooral de verbinding tussen Heers en Sint-Truiden lijdt onder deze schrappingen, gezien het aantal busritten op woensdag drastisch teruggeschroefd werd. Ook de buslijn tussen Landen en Sint-Truiden is op woensdagvoormiddag verminderd. De overige geschrapte busritten vallen voornamelijk tussen 6u en 10u ’s ochtends, midden in de ochtendspits. Voor scholieren, pendelaars en reizigers die op de bus vertrouwen om bijvoorbeeld de trein te nemen, is dit een streep door hun rekening.
Ontoereikend alternatief
Bij de opmaak van het nieuwe openbaarvervoerplan voor Zuid-Limburg werd als alternatieve dienstverlening de flexbus naar voren geschoven. Dit is een service waarmee reizigers een busrit op voorhand kunnen reserveren. Door de brede tijdspanne waarin deze bus kan aankomen, moeten reizigers lange tijd op voorhand aan de halte wachten, zonder zekerheid over de capaciteit en garantie op een tijdige aankomst. Dit leidt tot onzekerheid en frustratie bij pendelaars.
Burgemeester Ludwig Vandenhove, tevens bevoegd voor Mobiliteit, spoort De Lijn aan om dit probleem snel op te lossen: “De bus is een essentieel vervoermiddel. Het plotse wegvallen zorgt ervoor dat veel jongeren, gezinnen en werknemers in de problemen komen. Als lokaal bestuur drukken we erop dat zulke ingrepen tijdig gecommuniceerd worden en dat De Lijn voldoende maatregelen neemt om niemand zonder vervoer achter te laten. Er moet een volwaardig alternatief voorzien worden, want openbaar vervoer moet betrouwbaar zijn. De geschrapte bussen reden veelal in de ochtendspits, een degelijke vervanging door flexbussen is hier dus aangewezen gezien het grote aantal getroffen reizigers. De impact van de verminderde busritten gaat ver: scholieren geraken niet tijdig op school, pendelaars komen te laat op hun werk of missen hun verbinding.”
Het lokaal bestuur Sint-Truiden hoopt op een snelle tussenkomst en structurele oplossingen om deze situatie in de toekomst te vermijden. De invoering van het ‘openbaarvervoerplan 2021’, voor Sint-Truiden pas in 2024 toegepast, betroffen grotendeels besparingen op de bediening van het buitengebied. Andere busritten werden geschrapt vanwege het personeelstekort bij De Lijn. De Vlaamse regering kan meer budget vrijmaken om het busvervoer op te waarderen tot een volwaardig alternatief voor de wagen.