Om de dienstverlening van het lokaal bestuur Sint-Truiden te verbeteren komen er een aantal structurele ingrepen die ervoor moeten zorgen dat de diensten beter bereikbaar zijn voor de burgers. Zo zal het ContactCenter vanaf maandag 3 februari al vanaf 8 uur ‘s ochtends bereikbaar zijn.
“Onze inwoners verdienen een vlotte en toegankelijke dienstverlening. Daarom gaan we de komende maanden extra inspanningen leveren om de klantgerichtheid te verhogen en onze service verder te verbeteren”, zegt burgemeester Ludwig Vandenhove.
Uitbreiding openingsuren ContactCenter
Een eerste concrete maatregel is de uitbreiding van de openingsuren van het ContactCenter, dat het eerste belangrijke aanspreekpunt is voor de Truienaren.
Vanaf maandag 3 februari zal het ContactCenter bereikbaar zijn:
- Maandag tot en met vrijdag van 8u tot 15u30
- Op dinsdag van 8u tot 18u30
- Op zaterdagvoormiddag van 8u tot 11u30
“Uit onze data kunnen we heel goed zien wanneer de piekmomenten zijn. Daaruit blijkt duidelijk dat er aan het begin van de dag een grote nood is aan een goede bereikbaarheid. De aanpassing zorgt ervoor dat inwoners al van vroeg in de ochtend, voordat ze aan hun werkdag beginnen, geholpen kunnen worden met hun vragen en meldingen. De uren van het ContactCenter zijn nu ook afgestemd met team Dienstverlening waar diensten zoals bevolking, rijbewijzen en burgerlijke stand onder vallen”, vult Ludwig Vandenhove aan.
Achtergrond en cijfers
In 2024 werden 33 783 oproepen aangeboden, waarvan 30 503 effectief beantwoord. De gemiddelde wachttijd bedroeg 39 seconden. Als de wachttijd langer dan 2 minuten bedraagt, dan kan de burger vragen om teruggebeld te worden. De meest voorkomende vragen gingen over:
- Dienstverlening 16.825 oproepen
- Technisch beheer 4.068 oproepen
- Omgeving en wonen 3.549 oproepen
- Mobiliteit en openbaar domein 1.092 oproepen
- Financiën 513
Daarnaast wordt 50% van de oproepen rechtstreeks door het ContactCenter behandeld, terwijl de overige 50% wordt doorgestuurd naar de juiste dienst.
Betere bereikbaarheid van de stadsdiensten
Naast de uitbreiding van de openingsuren van het ContactCenter wil het lokaal bestuur ook de interne diensten beter bereikbaar maken voor de burger.
“Burgers zullen vlotter worden doorverbonden met de juiste medewerkers en op de stadskanalen worden de rechtstreekse lijnen duidelijker gecommuniceerd. Dit moet de efficiëntie verhogen en de dienstverlening verbeteren”, besluit burgemeester Ludwig Vandenhove.