Toekomst van het stadskantoor

Het stadskantoor aan de Kazernestraat, dat sinds 1970 dienst doet als administratief centrum, voldoet niet langer aan de moderne eisen op het gebied van comfort, duurzaamheid en technologische voorzieningen. Met 137 medewerkers in het gebouw en de tekortkomingen van de huisvesting, dringt een oplossing zich op. Na uitgebreide studies en evaluaties, waaronder de optie van renovatie, de verkoop van het gebouw en een mogelijke herlocatie naar de Minderbroederssite, is gebleken dat geen van deze pistes een aanvaardbaar antwoord biedt. Daarnaast bevestigde een onafhankelijk extern onderzoek dat het gebouw zijn beste tijd heeft gehad. Dat alles maakt dat het college van burgemeester en schepenen ervoor kiest om een nieuwe start te maken met een tijdelijke verhuis naar kantoorruimtes op de private markt.

Niet over één nacht ijs gegaan. In de afgelopen jaren zijn verschillende pistes onderzocht voor de structurele herhuisvesting van de stadsdiensten in Sint-Truiden. De Minderbroederssite werd stopgezet door veranderende noden als gevolg van de coronacrisis en een onhaalbaar kostenplaatje. De vernieuwbouw van het stadskantoor werd verworpen vanwege de hoge kosten en ongeschikte grondschotel. De optie om de grond van het stadskantoor te vermarkten stuit op juridische en planologische beperkingen die een oplossing op korte termijn onmogelijk maken. Daarnaast is een beperkte renovatie overwogen, maar de kostprijs en veiligheidsrisico’s maken deze piste onhaalbaar. Uiteindelijk blijkt dan ook het huren van kantoorruimte op dit moment de snelste en meest haalbare piste om het stadspersoneel gepast te huisvesten.

Op zoek naar een nieuwe werkplek
Om een geschikte locatie te vinden wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een selectieleidraad. Deze bevat criteria waarmee een geschikte kantoorruimte op de private markt gehuurd kan worden als tijdelijke oplossing. Ze waarborgen dat het nieuwe gebouw voldoet aan de hedendaagse normen en vlot bereikbaar is.

In de selectieleidraad staan criteria waaronder prijs, centrale ligging in de historische binnenstad of kleinstedelijk gebied en de minimale reistijd voor medewerkers en bezoekers. De nieuwe kantoorruimte moet minimaal 1500m² beslaan, verdeeld over maximaal vier locaties. Ze moet beschikken over voldoende parkeerplaatsen en goede openbaar vervoerverbindingen.

In de toekomst wordt er gestreefd naar een modernere dienstverlening en werkomgeving met meer flexibele werkplekken en gedeelde ruimtes, wat resulteert in een compactere, kleinere benodigde oppervlakte. Daarnaast zal thuiswerken een belangrijk onderdeel blijven van de nieuwe werkstructuur, waardoor efficiënter en duurzamer ruimtegebruik mogelijk is.

Transitie en toekomst

Deze tijdelijke oplossing waarborgt de continuïteit, terwijl de nieuwe beleidsploeg de kans krijgt om te beslissen over de meest duurzame langetermijnoplossing. Alle voorafgaande onderzoeken en kennis worden zorgvuldig overgedragen, zodat het geleverde werk en de grondige voorbereidingen optimaal benut kunnen worden. In de tussentijd worden alle nodige maatregelen genomen om de dienstverlening aan de inwoners van Sint-Truiden ononderbroken voort te zetten. Het stadsbestuur zet zich in om een vlotte overgang te garanderen en het comfort van zowel medewerkers als bezoekers te garanderen tijdens deze transitieperiode.

Hier kan je de pagina van ik woon in Sint-Truiden like.

Klik hier en word lid van de groep ik woon in Sint-Truiden.

Zo blijf je op de hoogte van het nieuws en activiteiten uit Sint-Truiden en omgeving.

Veerle R

Ik woon in Sint-Truiden

Learn More →