De kop is eraf: gisteren leidde Christan Lattanzio en zijn staf de eerste training van het nieuwe seizoen in goede banen. Maar ook extrasportief is STVV druk in de weer. Want vandaag kondigen de Kanaries de nieuwigheden aan waar supporters zich volgend jaar naast het veld aan mogen verwachten. Zo maakt STVV elke match een fandroom waar, organiseert de club 6 kindvriendelijke wedstrijden en bieden de Kanaries hun supporters een exclusieve ‘spelersbeleving’ aan.
Onlangs ging de publieke abonnementencampagne van STVV van start. De eerste periode – waarin abonnees voorrang kregen om hun zitje te verlengen – verliep alvast voortvarend: de Kanaries tellen 30% meer abonnees dan vorig jaar op hetzelfde moment.
Op Stayen zijn ze aangenaam verrast: “Twee seizoenen geleden steeg het aantal abonnementen met 15%, afgelopen jaar met 20%. In ’24 – ’25 willen we opnieuw met 20% groeien. Op dit moment zitten we op schema. De verklaring ligt in eerste instantie natuurlijk in het positieve voetbal van afgelopen seizoen, geserveerd door een mix van lokale gezichten en buitenlands talent. Extrasportief doen we er alles aan om de supporters te betrekken. Dat doen we door open te communiceren, abonnees uit te nodigen voor fanconferenties en toegankelijk te zijn bij vragen. Daarnaast investeren we al enkele seizoenen op rij in fanbeleving”, vertelt Sven Menten (verantwoordelijke wedstrijdorganisatie & Fanshop).
Lees verder onder de foto.
Kindvriendelijkste club
Over fanbeleving gesproken: vorig jaar vonden heel wat voormalige supporters de weg naar Stayen terug, naar aanleiding van 100 jaar STVV. Dit jaar willen de Kanaries nieuwe fans overtuigen om abonnee te worden.
“Enerzijds spreken we de ambitie uit om de kindvriendelijkste club van België te worden. “Zes wedstrijden zorgen we voor animatie op kindermaat. Dat kan gaan van een versierde ingang tot extra activiteiten op de parking van Tribune Oost. En van speciale eetstandjes en een kindertoog tot een kinder-DJ voor de match. Ten slotte willen we de kinderen ook de kans bieden om hun idolen te ontmoeten. Daarom zullen we – naast de oplopende spelertjes – ook een ‘high five-lane’ opzetten”, weet brand manager Bert Stas.
SuperSups en fandromen
Anderzijds denkt STVV natuurlijk ook aan de volwassen supporters. “Een aantal fans krijgen de kans om een thuiswedstrijd te beleven als ‘SuperSups’. Ze krijgen bijvoorbeeld een sportmaaltijd in de eetzaal van de spelers, een tactische bespreking en een rondleiding in de kleedkamer voorgeschoteld. Maar ze bezoeken ook de persruimte op wedstrijddag, zien de gladiatoren uit de spelerstunnel komen én krijgen speciale zitjes”, weet commercieel directeur Stan Niesen.
Lees verder onder de foto.
Ten slotte neemt STVV zich – in lijn met de campagneslogan ‘Durf dromen’ – voor om tijdens elke thuismatch de droom van een abonnee waar te maken. Bert Stas legt uit: “Er zitten al heel wat leuke ideeën tussen de eerste ontvangen wensen. Zo dromen onze supporters van een festival op het veld na de match, een Japans eetstandje, een dag in het pak van Binkie of de lancering van een Kinderspionkop. De komende weken zamelen we alle dromen in en wordt de selectie gemaakt.”
Foto’s ®STVV
Veerle R