Stad Sint-Truiden lanceert het platform ‘stadsleverancier’
Samenwerking met lokale ondernemers faciliteren

Het lokaal bestuur Sint-Truiden blijft inzetten op een sterk ondernemersklimaat. Daarbij wil het de Truiense leveranciers een duw in de rug geven via het platform stadsleverancier. Via een website kunnen ondernemers zich registreren om in aanmerking te komen voor opdrachten die onder de ‘onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ vallen. Er volgt maandag 27 februari ook een infosessie ‘Overheidsopdrachten, zaken doen met je stad’. UNIZO Sint-Truiden en het lokaal bestuur geven toelichting over de procedures en helpen de lokale ondernemers op weg.

“Ongeveer 20% van de economie draait op overheidsuitgaven, ook lokaal. We stellen dan ook alles in het werk om onze Truiense ondernemers goed te informeren. Met de website geven we ondernemers, die interesse hebben om met de stad samen te werken, zelf de kans om zicht te registreren. We merkten dat starters of nieuwe bedrijven moeilijker in het vizier komen van de diensten. Met stadsleverancier willen we bekendheid geven aan de stad als potentiële klant. We hopen dan ook dat Truiense ondernemers zich massaal gaan registreren”, vertelt schepen van Middenstand en Handel Hilde Vautmans. “Hebben stadsmedewerkers een spreker nodig voor een opdracht of event, zoeken ze een bloemetje om een bijzondere Truienaar te bedanken of hebben ze kantoormeubilair of verkeersborden nodig? Dan kunnen ze via de databank snel de nodige offertes opvragen voor een prijsonderzoek.”

 “Met dit initiatief hopen we op korte termijn een databank aan te leggen met leveranciers. Het is in het belang van de stad want meer leveranciers betekent ook een goede bevraging van de markt en bijgevolg ook concurrentiële prijzen. Op die manier verzekert het lokaal bestuur Sint-Truiden ook dat we ons allen houden aan de wettelijk verplichting om de markt te laten spelen bij overheidsopdrachten. Stadsleveranciers komen in aanmerking voor opdrachten die onder de ‘onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ vallen. Dat zijn overheidsopdrachten die qua omvang het bedrag van 140.000 euro exclusief btw niet overschrijden en waarvoor de aankopers in overleg met de dienst overheidsopdrachten zelf kiezen wie ze aanschrijven. Het grote verschil met de raamcontracten of grote opdrachten die uitbesteed worden, zit vooral in de aard van de opdracht,” verklaart schepen van Lokale economie en Overheidsopdrachten Jo François.

Infosessie: ‘Overheidsopdrachten, zaken doen met je stad’

“Het is voor ondernemers niet altijd eenvoudig om zaken te doen met de stad. Er komen toch wel wat procedures bij kijken. Om deze helder te maken organiseren UNIZO Sint-Truiden en het lokaal bestuur een netwerksessie. Maandagavond 27 februari wordt er meer informatie gegeven over de procedures en de regels van de wet op de overheidsopdrachten. Daarnaast zal er toelichting gegeven worden over het aankoopbeleid en welke uitgaven er zitten aan te komen. Ook worden de nodige contacten gelegd en gedeeld. We roepen de Truiense ondernemers dan ook op om zich in te schrijven voor deze infosessie!”, zegt Werner Berebrouckx

voorzitter UNIZO Sint-Truiden.

De infosessie “Overheidsopdrachten, zaken doen met je stad” vindt plaats op maandag 27 februari om 18u00 in de GAZO lounge, Gazometerstraat 3! Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via deze link: https://www.unizo.be/limburg/activiteiten/unizo-sint-truiden-zaken-doen-met-je-stad_27-02-2023

Ondernemers kunnen zich ook al aanmelden voor overheidsopdrachten via de website van de stad. Op www.sint-truiden.be/stadsleverancier-kandidaatstelling kunnen zij hun gegevens invullen. 

Foto ter illustratie.

Veerle R

Ik woon in Sint-Truiden

Learn More →